Livet på landet

Idag var det roligt att jobba. Jag kommer sakna mina sexåringar (fast många är redan sju), dom är söta.

Stor och liten kalv

Vi var på studiebesök på Kölnans lantgård. Där har dom kossor. Man får andas lantluft och hoppa på höskullen. Om man är ett barn håller man för näsan och säger att det luktar äckligt men sen får man gå in till kalvarna och då glömmer man bort att hålla för näsan och vill klappar djuren istället.

Dom hade en kalv som bara var tio dagar, vi blev kompisar. Hon fick sutta på mina fingarar och var otroligt söt med sin svarta blöta mule och snälla ögon. Dom andra kalvarna var större och lite räddare men en kom fram och hälsade på oss efter ett tag. Den lilla kalven var ungefär som en sällskaplig katt.

Vi gick till dom stora korna i hagen och där fanns det mycket kobajs. Barnen hade lite bry med det. Några var lite rädda för dom stora djuren medans andra sprang omkring som om dom inte hade gjort annat. Korna fick båda klappar och pussar.

Det var väldigt grönt och fint där och kor luktar inte speciellt illa. Jag skulle vilja ha en släkting som hade bondgård så man kan åka ut och få en dos då och då. Det hade varit trevligt.

Mamma Mu

2 kommentarer

Filed under Mig

2 responses to “Livet på landet

  1. Ja, visst är de trevliga djur. Själv har jag vuxit upp på en bondgård så jag kan inte tänka mig att leva utan dem. Jag tycker alla skulle göra ett studiebesök på en gård någon gång så de får ser hur det går till, inte bara barn.

    Det enda negativa med att vara bonde som jag upplever är nog att jag blir dissad så fort jag nämner mitt yrke när jag försöker mig på nätdejting. Det förstör ens självkänsla ganska fort.

    ///Stefan

  2. Låter som att du har haft en annorlunda men mysig dag på jobbet! Kossorna ser så söta ut :)

Kommentera

