Stickad

Idag har jag stickat klart en trekantssjal i mohair. Det är lätt, bara att börja i botten och öka varje varv. Tjoocka stickor behövs, typ 10 mm, eller vad man mäter i? Ihålig plast är att föredra, istället för trä. Tips från coachen bara…

Kolla in dessa stickningsguiderna från Hemmets journal och Garnstudio om du vill ha hjälp. Eller ring mormor!

Garnet är billigt garn från Rusta, typ 90 % mohair uppblandat med ull och en gnutta akryl. Det är mycket skönare än ett dyrt jag köpte på någon mässa till en likadan sjal för ett tag sen. Och det är ju bra när man ska ha den runt halsen, vem gillar sticksigt liksom?

It’s nice, jees? Nytt projekt påbörjat. Tänkte cykla och köpa garn till ett brett pannband, det blir ju lite kyligt på NZ i vinter (nästa sommar) säger dom. Men det pallade jag inte så nu broderar jag på en tisha. Hoppas det inte går år helvete.

Jag tror iof att tråden inte kommer räcka så det går ju inte som en dans, så att säga. Frågan är nu, ta upp och börja om? Fortsätta och hoppas på det bästa? Kanske finns det garn i samma färg? Eller använda två färger. Jag har inte bestämt mig än.

2 kommentarer

Filed under Konst och design, Recept och pyssel

2 responses to “Stickad

  1. Peacefrog

    Aaawwe! NZ – angenämt! Avundsjuk blev jag nu. Det måste vara världens vackraste land. Sagolikt. Du kommer bli kär, jag lovar. Jag var där 07 and I wanna go back. En del av mig stannade kvar där.

    Om du ska resa runt en del så är ett tips att åka med Stray bus (inte Kiwi explorer för dom suger). Tar dig till glaciärer, varma källor, stränder, grottor och poetiska solnedgångar. Mycket trevligt folk dessutom. Snyft, nu blev jag sentimental.

    Och sen kan du göra business av stickandet på NZ. Finns ju miljarders, triljarders billioners får där.

    http://brooklynchild.wordpress.com/

  2. Jag ska vara Au-Pair. Jag trodde du läste bloggen? Fast man kan ju resa runt ändå… Vill se så mycket som möjligt.

    Undrar om många får betyder billigt garn?

Kommentera

