Denna berättelse är inspirerad från verkligheten

I veckan var jag och min kompis, Ulla, på restaurang och åt en bättre vegetarisk tapasmåltid. Till exempel kronärtskockssallad, halloumi, greksallad, friterad potatis, aioli och en liten underbar getostpaj med aprikosmarmelad. Fick dessutom förmånligt pris på våra två glas vin. Livet alltså!

Bakom oss satt en snaggad kille med glasögon som var på dejt med en tjej, råkade overhear hans (deras?) samtal ”Asså en grej jag inte fattar med vegetarianer är att all vegetarisk mat är substitut för kött, vad är det då får mening med att vara vegetarien?” Detta säger han med en hånfull besserwisserröst.
Obs detta är helt sant! Jag vänder mig om, lite hätsk efter två glas rödvin tittar på hans rödbrända näsa och fräser ”För att man inte vill vara med och bidra den äckliga sjuka djurhållningen som faktiskt finns i Sverige. För att jag personligen inte hade kunnat gå hem och äta en varmkorv när jag samma dag sett dessa grisbilar på vägen efter Hörby som kör förbi mig en ovanligt varma sommardagar. För att jag inte kan förmå mig själv att fundera på om jag ska grilla entrecote eller filé så fort stanken av grisbajs och död sköljt förbi. (nej det luktar inte död, bara bajs, men det la jag till för att verka dramatisk). Eller så äter jag låtsasfilé för jag helt enkelt tycker kött smakar äckligt? Kanske äter jag hellre veggofärs är dansk blandfärs för det faktiskt är mer miljövänligt?” Sen sa jag och detta är HELT sant. ”MEN DET ÄR VÄL MER ÄN VAD DU FATTAR DIN INSKRÄNKTA JÄVLA IDIOT!” Hans dejt tittar på mig och säger ”Jag kunde inte sagt det bättre själv” Sen tar hon sin handväska och går, lämnar sina grönsaksrätter bakom sig, jämte hans kött som faktiskt har börjat lukta lite konstigt.

Lämna en kommentar

Filed under Mig

Kommentera

