Årskrönika a la 9till5, ni får förlåta mig

Nästan precis i början av året hade jag och Linus planerat en överraskningsfest åt Ulla som fyllde 25. Den var mycket lyckad med, dans, mat och en kompis på länk hela vägen från Indien. Jag började skolan, Design för hållbar utveckling. Fick nya kompisar.

Februari var lite som en transportsträcka, inte mindre skojig för det. Vi brukade förfestade hos mig och Malin innan vi gick till Inkonst eller Babel, det var kallt, jag och Ulla älskade oss själva framför min webcam.

I mars var det fortfarande snö i skogen. Jag var på utflykt med mina scoutbarn, det regnade hela dagen och vi frös. På helgerna hängde man en del på Rasoir. En helg åt vi ostbricka hos Jonatan och släkte alla ljus för det var Earth hour. Sen gick vi på fest i en enorm lagerlokal, det var blött och kallt så vi gick till Rasoir istället.

Jag och min följeslagare åkte på kulturweekend till konstens huvudstad, Berlin. Drack öl i solen när vi visste att det var ganska kallt hemma fortfarande. Njöt. Var fulla, kollade på konst och fina smycken. Träffade trevliga tjejer och en märklig tysk kines som ville bära mig. Min farmor som blivit friskare dog plötsligt i sviterna av en hjärtinfarkt, det var Wild kids på tv och min syster åt en ostsmörgås med rödgråtna ögon. På kvällen bjöd jag mina kompisar på middag sen gick vi till Inkonst. Det kändes lite makabert men ändå okej, jag sov över hos min manliga vän som kramade och tröstade mig dagen efter när jag var tvungen att gråta lite till.

Det blev maj och jag började jobba lite fler och längre dagar. T.ex. sitta vid en avstängd landsväg och visa bilarna ny väg. Lösa korsord, dricka kaffe och lyssna på morgonpasset. Jag var på scoutläger i tre nätter och det regnade då också, vi lagade mat över öppen eld och sov i tält. Barnen längtade hem och jag var trött. Farmor begravdes i slutet av månaden, det var blåsigt men träden blommade.

Sommaren segade lite, om man skulle kunna sitta ute på kvällen fick man följa efter solen och akta sig för skuggan. Många kvällar spenderades i folkets park. Några till på Debaser och någon på Cuba café. Jag  var på 90års fest i Mölnbo, och på solsemester i Danmark när sommaren tillslut tog fart.

Chillade mest denna sommaren, ville inte jobba och klarade mig ändå. Åkte på släktresa till ett fruktansvärt varm och otroligt fint Tallin. Vandrade gata upp och gata ner medans svetten rann, mamma och jag ville se allt när vi ändå var där. Sen var vi i Stockholm en dag, promenerade i Rosendals trädgård och var på Grönalund och åkte allt som gick att åka. Mamma och mormor vann på chokladhjulet, mamma två gånger. Tittar man bakom kan man se en besviken pojke på bänken, han vann inte på chokladhjulet. Men han fick mammas ena jättechokladkaka sen så han blev glad igen.

I början av augusti var jag på Malmö arena och såg ingen minde än Mr Leonard Cohen, började nästan gråta så fint det var. Är mycket tacksam till mig själv som valde att lägga nästan tusen spänn på den bästa biljetten. Såklart solade jag och badade en massa under sommaren också. Mest på Ribban mellan kallbadhuset och hundrastplatsen. För där var inte så mycket folk så man fick vara ifred. När jag var bakis packade jag en påse med goda grejer, cyklade ner och slängde mig i havet. Simmade under ytan, torkade på min handduk och läste massa böcker.

Vi åt rödgrön mat en söndag i september för då var det val och vi hoppades på en rödgrön valseger. Så blev det ju inte och vi fick istället diskutera vad som vore bäst egentligen, om borgarna skulle samarbeta med SD eller MP. Jag började också en utbildning som inte hade något med design att göra, Lärarhögskolan. Är fortfarande inte säker på om det är rätt val. Jag och Malin flyttade isär efter ett roligt år, jag flyttade hem till mitt flickrum och det var ungefär lika roligt som man kan tänka sig.

I oktober fyllde jag år och flyttade till Min Egna Lägenhet. Jag hade, har fortfarande, inte ett sängbord så jag tog min ölback istället. Jag gjorde en veckas praktik på en skola och tyckte (nu är jag ärlig) att det var lite spännande att få komma till Rosengård, såg ingen som brände bilar eller kastade sten.

Lady Gaga kom återigen till Sverige och såklart skulle vi se det. Det var så fett som man kan tro och kunde inte låta bli att tänka på att vi är födda samma år. Men man ska inte jämföra sig med andra brukar min mamma säga. Drack vin hos Jonatan några gånger,  åt middag på diverse ställen och hjälpte mina föräldrar att flytta.

December gick fort, var på teater två gånger, var på övernattning med scouterna i ett snötäkt Torna Hällestad, började träna lite tillsammans med Louise och var på julbord med jobbet. Julafton firades hemma i mina föräldrars hus med mina två bästa kompisar. Mina föräldrar var i Spanien så vi åt filodegsrullar, ost och ris ala malta framför brasan i godan ro. Sedan firade jag mer uppstyrt med min syster och hennes mamma och den mammans nya sambo och hans barn. En redig svennejul som Clara i min klass sa. Malin flyttade till Hawaii men kommer hem och hälsar på redan till sommaren. Året avslutades med trerätters hemma hos Ulla och fest i en lägenhet på Ystagatan. Nästa år tar vi en restresa, fast det sa vi förra året också.

1 kommentar

Filed under Mig

One response to “Årskrönika a la 9till5, ni får förlåta mig

  1. OH LA!

    Fint. Jag har känt att det inte hände så mycket det här året, men det var ändå ett bra år. Jag behövde läsa det.

Kommentera

