DIY – stolsdyna

Ska man köpa möbler på second hand kan det hända att man får kompromissa lite, speciellt när man behöver något fort till liten peng. Jag som inte är britt vägrade äta alla måltider i soffan så vi behövde matbord och stolar. Gärna billigt och tom ikea skulle bli lite dyrt med stolar och allt. Blev tipsade att man kan åka till tippen så det gjorde vi och hittade bord med fyra stolar för 150 kr! Lite slitet bord, men det kan man ju lätt täcka över med en duk, men stolsdynorna var otroligt tråkiga och smutsiga. Men det är också ganska lätt ordnat om man kan låna en häftpistol och inte är helt efterbliven när det gäller hemmapyssel.

image

Stolen i fråga med fult fejkskinn och färgstänk, blä. Jag köpte tyg på ikea, det kan man ju lägga olika mkt pengar på beroende på hur länge man tänkt att man ska ha stolarna eller om man vill göra om dom ofta.

image

Ta av sitsen från stolen och slit loss tyget du inte vill ha kvar, eller om du tror det går att ha det kvar låt det sitta kvar. Här hade de redan klätt om en gång så jag tog av det och hittade vitt tyg under. Kanske kan jag bara låta det va kvar?

image

Nä. Blä, äckligt och smutsigt. Plus mitt val är finare.

image

Sen får man helt enkelt häfta fast det nya tyget på sitsen, det glömde jag fota. Men börja i mitten på varje sida så ska det bli snyggt när du spänner det, gör hörnen sist, kolla hur det såg ut innan och försök härma det. Innan du sätter fast sitsen kan det vara smart att passa på att tvätta där man annars inte kommer åt. Då är det lämpligt att inte fundera så mycket på när det blev tvättat sist och vad det är för barnfamiljsrester som sitter där.

Skruva, eller hur du nu gör med din stol, fast och sen är det klart! Ny snygg stol. Ganska svensk vill jag påstå!

image

Lämna en kommentar

Filed under Mig

Kommentera

